Posts

Verhuisd

Image
Het blog gaat verder op http://www.msveronica.eu

Op die manier kunnen we nog beter zelf de vormgeving, inhoud en andere zaken bepalen.

Een sluis invaren op het Canal de Saint Quentin

Image
of direct via YouTube

Een filmpje van een tijdje geleden. We varen een sluis in op het Canal de Saint Quentin. De sluizen zijn hier nog net geen echte spitsenmaat, we hebben aan de zijkant en voor en achter nog een beetje ruimte over. We hebben ongeveer 300 ton in en al dat water wordt de sluis uit geduwd wanneer we naar binnen varen dus het invaren gaat niet snel.

Een gewone dag

Image
De wekker gaat om 05:50. We staan op, ik kleed me aan, daal af naar de badkamer en ga dan naar boven, naar de stuurhut.

Daar zet ik de radar en de AIS computer aan en ik loop naar buiten, naar de machinekamer. Degene die het eerste is met opstaan doet bij ons meestal de machinekamer controle, vandaag ben ik dat. Daar controleer ik het niveau van de olie in de hoofdmotor en de keerkoppeling, ik draai het vetkanon aan, controleer de spanning van de accu’s en controleer het Separ brandstoffilter op water en vervuiling. Alles ok, zoals altijd, maar je moet het toch even checken.
Ik ga weer naar boven en in de stuurhut start ik de hoofdmotor en zet de piloot en het echolood aan. Radar van stand-by naar 'aan', de persoonlijke instellingen kiezen en de marifoon aan op kanaal 11, het blokkanaal van het Kanaal Gent Terneuzen. De tweede marifoon alvast op kanaal 13 om ons straks af te melden bij de havendienst.

Er staat op deze ligplaats maar 80 centimeter water onder het voorschip dus de …

Canal du Nord

Image
Het Canal du Nord (CdN) is een van onze favoriete kanalen.

En dat is een beetje speciaal, want het is eigenlijk best saai, vooral als je er veel komt zoals wij. Na een tijdje weet je het wel.

Natuurlijk leer je alle vaarwegen na een tijdje goed kennen en dat is maar goed ook want dat maakt het varen wel zo makkelijk en efficient. We varen tenslotte voor ons beroep. En voor ons plezier, trouwens. 

Het kanaal is ooit gegraven als een alternatief voor het Canal de Saint-Quentin, begonnen in 1908 en uiteindelijk geopend in 1965. Jawel, 1908-1965, we zijn tenslotte wel in Frankrijk. De sluizen zijn 90 meter lang en 6 meter breed.


Er zijn drie hoofd-assen om vanuit het noorden verder Frankrijk in te varen:

- de Maas, waar in het Franse deel al jaren te weinig water staat voor Spitsen, terwijl we maar 1.80 meter nodig hebben. De stuwen gebruiken een verouderde manier om het water op peil te houden en dat werkt niet meer. Ook het Canal des Ardennes (waar je daarna meestal doorheen moet) is voornam…

Op de rivier

Image
Varen op een rivier is niet te vergelijken met het varen op een kanaal of op open water zoals het Hollands Diep, Zeeland of het IJsselmeer. 

De rivier is vaak erg mooi, bij het juiste licht zelfs schilderachtig, maar laat je niet in slaap wiegen, ze kan verraderlijk zijn en je zult altijd wakker moeten blijven.


Wat is een rivierHet lijkt zo simpel. We kennen allemaal rivieren, in Nederland de drukke en machtige Waal, de Lek, de Gelderse IJssel en nog veel meer. Allemaal een heel eigen karakter, maar wat is eigenlijk de eigenschap die ze allemaal delen?

Een rivier stroomt.


HoogteverschilEigenlijk valt het water van boven naar beneden. Letterlijk. Denk aan een waterval die van een berg af komt denderen, dat is een rivier in optima forma.
Zo is het hoogteverschil op de Rijn tussen Basel en Bonn 184 meter.

Als je de rivier opvaart van Bonn naar Basel moet je je schip dus in relatief korte tijd 184 meter omhoog tillen! Daar zitten overigens wel wat sluizen tussen die dat hoogteverschil helpen ov…

Afstand

Image
’s Zomers mogen we weer ‘samen varen’ met de pleziervaart.  Dat hoort erbij, maar door de onvoorspelbaarheid van de meeste jachten is het voor ons als binnenvaartschipper soms wat spannender dan we zouden willen. Voorspelbaarheid is immers de basis voor het veilig varen, zeker met een binnenvaart schip. We moeten altijd kunnen anticiperen, wanneer we enkel zouden reageren op wat er op ons af komt zouden we veel te laat zijn met ingrijpen.
In dat verband leek het me wel een idee om eens te beschrijven hoe een beroepsschip (verder binnenvaartschip te noemen, dat we voor ons beroep varen heeft weinig met de vaareigenschappen te maken) nou eigenlijk functioneert, wat de uitdagingen zijn en hoe een en ander in de praktijk werkt.
Laten we bij het begin beginnen: Een binnenvaartschip is óf leeg (heeft geen lading in) óf is geladen (heeft dus wel lading in). Dat is een essentieel verschil.



Geladen schip Een geladen vrachtschip is makkelijk te herkennen. Het ligt laag in het water, het groots…