Een gewone dag





's Ochtends vroeg in de Westsluis in Terneuzen. Wij hebben gisteren geschut.


De wekker gaat om 05:50. We staan op, ik kleed me aan, daal af naar de badkamer en ga dan naar boven, naar de stuurhut.

Daar zet ik de radar en de AIS computer aan en ik loop naar buiten, naar de machinekamer. Degene die het eerste is met opstaan doet bij ons meestal de machinekamer controle, vandaag ben ik dat. Daar controleer ik het niveau van de olie in de hoofdmotor en de keerkoppeling, ik draai het vetkanon aan, controleer de spanning van de accu’s en controleer het Separ brandstoffilter op water en vervuiling. Alles ok, zoals altijd, maar je moet het toch even checken.

Ik ga weer naar boven en in de stuurhut start ik de hoofdmotor en zet de piloot en het echolood aan. Radar van stand-by naar 'aan', de persoonlijke instellingen kiezen en de marifoon aan op kanaal 11, het blokkanaal van het Kanaal Gent Terneuzen. De tweede marifoon alvast op kanaal 13 om ons straks af te melden bij de havendienst.

Er staat op deze ligplaats maar 80 centimeter water onder het voorschip dus de kopschroef blijft uit. Ik log aan op de computer, start de navigatie software en zet die in de nachtstand. Het ankerlicht kan uit, de navigatie verlichting gaat aan. Alle controle lampjes van de verlichting branden dus dat lijkt ok.

Het scheepje van RWS dat gisteravond achter ons lag is ondertussen weg, vannacht is er een lengte voor ons wel een schip bij gekomen dat zo te zien ook bezig is te vertrekken, zijn navigatie lichten branden en er staat een schijnwerper aan. 

Ik ga naar buiten om los te gooien. Ik laat eerst de mast een stukje zakken, die staat nog overeind omdat we gisteren over de Ooster en Wester Schelde zijn gekomen. We zijn geladen dus het schip gaat ook zonder touwtjes die vast staan niet zo snel ergens naartoe. 

Alle touwen los, ik draai het achterschip af en sla wat achteruit zodat er een beetje meer manoeuvreer ruimte komt. Dan het roer 60 graden de andere kant uit, motor vooruit en het schip draait mooi van de kant weg. De buurman voor ons is nog steeds bezig los te maken dus daar hebben we nog geen last van.

Veronica is ondertussen ook boven, zij schiet alle losse touwen even op. Ik zet de radar op een wat kleiner bereik en vaar het oude gat uit. We melden ons af bij de RWS 88 op kanaal 13 en daarmee zijn we officieel uit Terneuzen vertrokken.

In deze tijd van het jaar is het op dit uur nog donker buiten. Ik ben er aan gewend, we komen hier al 30 jaar en het is intussen allemaal wel bekend.

Langzaamaan wordt het wat lichter in het Oosten en samen met het licht komt de grondmist opzetten. Ook dat is te verwachten, het is immers al half September. Het is nog rustig op het kanaal, geen zeevaart, een enkel binnenvaart schip.

We draaien 1250 t/m en daarmee lopen we zo'n 10 - 11 km p/u

De Zevenaar haven, een zijhaven van het kanaal van Gent naar Terneuzen

Sluis Evergem gaat voor onze neus dicht, ze schutten deze keer met de halve kolk en daar passen we bij uitzondering eens niet bij. Daarna komen ze met de volle kolk omlaag en ook dat duurt even voordat alle schepen zijn ingevaren en hun plekje gevonden hebben.

Wanneer we eindelijk in de sluis liggen wil een passagierscheepje niet aansluiten, ze horen de marifoon niet of willen het niet horen, uiteindelijk sluiten ze ook aan en kunnen alle schepen netjes de sluis in. Veel oponthoud, we hebben met die ene sluis zo'n 2 uur verloren.
Veronica gaat naar boven voor de vaarvergunning, het kost maar een paar euro maar het moet nog steeds in Vlaanderen.

Sluis Vijve schut met een jachtje terwijl wij nog maar 2km van de sluis zijn, dat kan gebeuren, maar op de afvaart wordt wel gewacht terwijl die nog zeker 3km van de sluis is. Soms ontgaat de logica me een beetje. In ieder geval weer veel tijd verloren.


Sluis Harelbeke voordat de nieuwe sluis klaar was.

Sluis Harelbeke kunnen we zo invaren. Goed dat de nieuwe sluis klaar is, een tijdje geleden kon je hier nog aardig liggen te wachten.

Daarna Kortrijk. Voor ons geen probleem maar voor grotere schepen een flessenhals. Meestal komen we hier niemand tegen, ook nu niet. Bij de spoorbrug is er wel een grote fransman die zich afvarend niet heeft gemeld.

We moeten gaan uitrekenen of we nog kunnen bunkeren bij Neptunia boven Menen. Ze zijn tot 19:00 open en het is de vraag of we daar op tijd zullen zijn, we hebben immers veel tijd verloren met de eerste twee sluizen. We moeten een eindje Frankrijk in en daar is de gasolie een stuk duurder, dus we willen het liefst hier nog even alles aftoppen. We bellen ze op en spreken af in sluis Menen nog even contact op te nemen.

Ook sluis Menen staat gelukkig voor ons klaar, we bellen in de sluis om 18:30 met Neptunia en ze beloven op ons te zullen wachten. Het is maar goed dat we even gebeld hebben want we komen er tegen 19:00 aan, grote kans dat ze anders dicht zouden zijn.

Tot nu toe hebben we vooral op snelheid gevaren zonder al teveel op het verbruik te letten maar dat wordt nu anders. Vanaf hier varen we op liters/u en letten we wat minder op de snelheid. We willen op de gasolie die we nu in hebben naar Evry en daarna ook weer terug tot in België, waar we opnieuw betaalbaar kunnen bunkeren. 

Beneden Sluis Comines is een versmalling, hier ligt nog een stukje van de oude Leie. Schepen groter dan 70 meter kunnen elkaar hier niet ontmoeten, dus je meldt je altijd via de marifoon voordat je de versmalling invaart. Er is inderdaad afvaart, maar die is net de sluis uitgevaren en zal op ons wachten.

Toen we lagen te bunkeren is er een container schip voorbijgevaren en die had de schutting voor ons in Comines. De volgende sluis, Quesnoys, schut maar tot 20:30, die containerman kan daar niet meer op tijd schutten en zal er voor de nacht moeten blijven liggen. Bij sluis Quesnoys is voor zijn lengte maar één ligplaats, wij kunnen daar niet meer bij tenzij we langszij zouden gaan, dus we besluiten om boven Comines te blijven liggen.

Het is inmiddels tegen 20:00, morgen om 06:15 verder, we komen dan bij Comines aan nadat die containerman geschut is dus we verliezen nauwelijks tijd.



Comments